Kunnen vitamines en andere voedingssupplementen op ieder tijdstip worden ingenomen?

Op welk tijdstip moet je jouw vitamine innemen?

Over het algemeen kunnen supplementen op elk moment van de dag worden ingenomen. Bij voorkeur dient de inname verspreid over de dag bij de maaltijden plaats te vinden. Vooral wat betreft vitamine C is aan te raden om de dagdosis over meerdere innames te verdelen. Zo wordt de beschikbare vitamine C op de meest doelmatige manier en met zo weinig mogelijk verlies door het lichaam opgenomen.

Omdat vitamine C voortdurend voor veel functies nodig is en niet in het lichaam opgeslagen kan worden, dient het bloedgehalte van deze voedingsstof constant op peil te worden gehouden. Dat wordt het beste bereikt door dagelijks meerdere keren een vitamine C supplement in te nemen.

Wanneer hebben vitamines & supplementen het meeste effect?

Verder moet er rekening mee worden gehouden dat suppletie van een aminozuur het meest effectief is als de inname op de lege maag plaatsvindt. Indien een specifiek aminozuur tegelijk met ander voedsel wordt ingenomen kan dat tot verminderde absorptie leiden. Ook enzympreparaten dienen in principe op een lege maag te worden ingenomen. Bij enzymen ter bevordering van de spijsvertering moet de inname echter wél tegelijk met de maaltijd plaatsvinden.

Als het aminozuur tryptofaan wordt gesuppleerd ter bevordering van een goede nachtrust dient dit ongeveer een half uur voor het slapen gaan te gebeuren.

Tryptofaansuppletie kan ook jetlagproblemen beperken. De inname moet dan plaatsvinden op de dag van het vertrek en gedurende de volgende drie dagen, overeenkomstig de aanwijzingen op de verpakking of bijsluiter.