Is het mogelijk om alle vitamines die je nodig hebt uit de voeding te verkrijgen?

Nee, het is niet mogelijk om alle voor een optimale fitheid en blijvend goede gezondheid benodigde voedingsstoffen uit de maaltijden te verkrijgen. Wél is het zo dat een gezond dagelijks menu een essentieel onderdeel vormt van een in alle opzichten orthomoleculaire voeding. De basisvoeding dient zowel de juiste macrovoedingsstoffen als een breed scala microvoedingsstoffen te leveren. 

Er zijn drie soorten macrovoedingsstoffen: de koolhydraten (en suikers), de eiwitten (of proteïnen) en de vetten. Daarnaast zijn er nog microvoedingsstoffen (waaronder vitaminen en mineralen).

Koolhydraten en suikers in de voeding
Onverzadigde & verzadigde vetten
Eiwitten of Proteïnen
Microvoedingsstoffen

Koolhydraten en suikers in de voeding

De koolhydraten ofwel suikers vormen een belangrijke energiebron voor het lichaam. Samengestelde suikers zijn het meest geschikt als voedsel voor de mens. Hoewel de koolhydraten tenslotte in de vorm van het enkelvoudige suiker glucose in het bloed komen is veelvuldige consumptie van huishoudsuiker en andere suikers die heel gemakkelijk tot glucose worden afgebroken nadelig voor de gezondheid. Deze te gemakkelijk afbreekbare suikers verstoren de bloedsuikerregulatie.

Een veel betere bron van koolhydraten dan de in veel producten aanwezige huishoudsuiker ofwel sucrose is zetmeel. Het in de spijsvertering afbreken van de omvangrijke zetmeelmoleculen tot glucosemoleculen vindt namelijk geleidelijk plaats, en veroorzaakt dus geen pieken in de bloedsuikerspiegel. Goede bronnen van zetmeel zijn onder meer: aardappels, granen en peulvruchten.


Onverzadigde & verzadigde vetten

Een andere belangrijke categorie macrovoedingsstoffen wordt gevormd door de vetten ofwel lipiden. Naast de levering van energie vervullen vetten uiteenlopende andere belangrijke functies.

In het algemeen kan worden gesteld dat de zogenoemde onverzadigde vetzuren heilzaam zijn, terwijl een overmaat aan verzadigde vetzuren een nadelige invloed op de gezondheid heeft. Verzadigde vetten zijn gemakkelijk te herkennen aan het feit dat ze bij kamertemperatuur een stijvere consistentie hebben dan onverzadigde vetten.

Bij de samenstelling en het bereiden van de maaltijden moet er dus goed op worden gelet dat deze voldoende onverzadigde vetten bevatten. Dat kan onder meer worden bereikt door regelmatig in plaats van vlees vette vis op het menu te zetten, want visolie bevat veel heilzame onverzadigde vetzuren. Ook in plantaardige oliën, zoals sojaolie, zonnebloemolie, saffloerolie en lijnzaadolie, zitten gezonde onverzadigde vetten.


Eiwitten of Proteïnen

De derde groep macrovoedingsstoffen zijn de eiwitten. Dit zijn omvangrijke moleculen, vaak duizenden malen groter dan een watermolecule. Ze bestaan altijd uit een reeks aan elkaar gekoppelde veel eenvoudiger moleculen, die aminozuren worden genoemd.

Het lichaam heeft een grote verscheidenheid aan eiwitten nodig, maar deze worden doorgaans niet rechtstreeks uit de voeding opgenomen. De meeste in de voeding aanwezige eiwitten worden in de spijsvertering afgebroken tot aminozuren, en vervolgens vervaardigt het lichaam met deze "bouwstenen" de specifieke eiwitten die het nodig heeft.

De dagelijkse voeding moet voldoende eiwitten bevatten, die tezamen tenminste alle essentiële aminozuren kunnen leveren. Vlees is een rijke eiwitbron maar heeft als nadeel dat er veelal stoffen in voorkomen die minder gunstig voor de gezondheid zijn. Ook bevatten veel vleesproducten een overmaat aan verzadigde vetzuren.

In de behoefte aan eiwitten kan gemakkelijk zonder of met slechts weinig vlees worden voorzien, met onder meer peulvruchten, sojaproducten, vis en zuivelproducten.


Microvoedingsstoffen

Wat de microvoedingsstoffen betreft is vooral een gevarieerde samenstelling van de maaltijden belangrijk. Een uit het oogpunt van vitamines, mineralen en andere micronutriënten gezonde basisvoeding bestaat vooral uit: veel soorten groenten en fruit, peulvruchten, vis, zuivelproducten, eieren, volkoren brood en andere graanproducten, noten en plantaardige oliën. Belangrijk is dat deze producten zo weinig mogelijk bewerkingen ondergaan, want bij iedere bewerking gaat een deel van de voedingswaarde verloren.

Voor het zo goed mogelijk functioneren van de lichaamscellen zijn van veel essentiële voedingsstoffen aanzienlijk grotere hoeveelheden nodig dan uit de normale voeding beschikbaar kunnen komen. Daarom is als aanvulling op een gezond dagelijks menu suppletie nodig. Met alleen een goede basisvoeding kunnen weliswaar gebreksziekten zoals scheurbuik (ontstaat bij extreem vitamine C gebrek) worden voorkomen, maar krijgt het lichaam lang niet alles wat het nodig heeft. Het op lange termijn bereiken en handhaven van een goede gezondheid is slechts mogelijk door een gezonde basisvoeding aan te vullen met orthomoleculaire suppletie.