Gaan bij het sporten door transpiratie veel vitamines en mineralen verloren?

Tijdens het sporten en bij andere vormen van zware lichamelijke inspanning wordt de teveel gevormde lichaamswarmte door transpiratie afgevoerd. Met het zweet verdwijnen ook mineralen en andere essentiële voedingsstoffen uit het lichaam. Dorst is een signaal dat er te weinig vocht in het lichaam is en daarom is het verstandig om bij dorst zo gauw mogelijk wat te drinken. Nog beter is om door regelmatige vochtvoorziening, waarbij niet teveel ineens wordt gedronken, dorst te voorkomen. Belangrijk is daarbij wát men drinkt. Aan te bevelen zijn bijvoorbeeld vruchtensap en bouillon, want voedingsstoffen die door transpiratie verloren plegen te gaan worden door deze dranken geleverd.

Het zijn met name mineralen en wateroplosbare vitamines waaraan door sterke transpiratie tekorten kunnen ontstaan. Zo kunnen sporters te maken krijgen met magnesiumgebrek, een probleem dat tot uiting kan komen door onder meer nervositeit, stijfheid en krampen in de spieren, en hartkloppingen.

Ook gaat door transpiratie veel natriumchloride (zout) verloren, hetgeen onder meer tot snelle vermoeidheid kan leiden. Bij getrainde sportbeoefenaars bevat het zweet minder zout dan bij ongetrainden zodat bij getrainde sporters minder gauw zoutgebrek optreedt.

Een goede methode om zoutgebrek door transpiratie te voorkomen en indien nodig op te heffen is het drinken van bouillon. Eventueel kan men, indien toch een tekort is ontstaan, ook zouttabletten innemen.