Slapeloosheid

Slapeloosheid, of insomnia, komt in drie verschillende vormen voor. Zo is het mogelijk dat je niet kunt inslapen, dat je tijdens de nacht -herhaaldelijk- wakker wordt of dat je heel vroeg wakker wordt en niet meer in of door kunt slapen. Er zijn meestal meerdere oorzaken voor insomnia, waaronder stress en levensstijl. Het is een heel vervelende -tijdelijke- aandoening, omdat je zonder goede nachtrust overdag slechter kunt functioneren. Daarnaast loop je het risico op weinig energie, verminderde weerstand en allerlei lichamelijke ongemakken, waaronder rug-, nek- en schouderklachten.

Niet kunnen inslapen
Herhaaldelijk wakker worden
Vroeg wakker worden
Melatonine

Niet kunnen inslapen

Niet kunnen inslapen heeft bij gezonde mensen vaak te maken met stress of een drukke dag. Het kan ook veroorzaakt worden door een emotionele gebeurtenis, waardoor je gaat malen in je hoofd. Uiteraard kunnen ook meer basale oorzaken hieraan ten grondslag liggen, zoals herrie buiten, volle maan (net ervoor) of een onjuiste temperatuur (te warm of juist te koud). Teveel licht (bijvoorbeeld in de zomer) kan ook een oorzaak zijn. Hierdoor wordt de stof melatonine, die de slaap triggered in het lichaam, nauwelijks aangemaakt. Het gebruik van melatonine als voedingssupplement kan een oplossing bieden. Het tot laat nog op je telefoon zitten (met veel blauw licht) kan hier nog een schepje bovenop doen.

Bepaalde geneesmiddelen of roken kan ook een oorzaak zijn van slecht slapen. Uiteraard moet je het gebruik van stimulanten, zoals energy drinks, koffie en cola, tot een minimum beperken in de avond. Ook laat eten kan een oorzaak zijn van slecht inslapen. Het lichaam moet dan namelijk de vertering weer opstarten, terwijl het juist in de ruststand moet komen.

Een goed matras met een hierop afgestemd kussen zijn ook van groot belang voor het inslapen en kunnen de oorzaak zijn van niet kunnen slapen en rug-, nek- en schouderpijn na het slapen.

Een verstoord dag-nacht ritme, door bijvoorbeeld jetlag of ploegendiensten, kan ook een oorzaak zijn van het moeilijk kunnen inslapen. Ook hier kan melatonine een uitkomst bieden.

Er kunnen ook medische problemen ten grondslag liggen aan het niet kunnen inslapen, waaronder neurologische aandoeningen, jeuk of pijnklachten. Psychologische stoornissen (angst, stemming, depressie) kunnen ook de oorzaak zijn.


Herhaaldelijk wakker worden

Het meerdere keren per nacht wakker worden kan veroorzaakt worden door alcohol. Het is niet helemaal duidelijk waarom dit gebeurt, maar de theorie is dat de alcohol door het lichaam wordt verwerkt als een medicijn of drugs. Als het hier dan mee klaar is, wordt het lichaam in een alerte staat gebracht. Het gevolg hiervan is dat het lichaam wakker kan worden gemaakt.


Vroeg wakker worden


Melatonine