Klopt het dat bepaalde voedingsstoffen botontkalking tegengaan?

Hoe ontstaat botontkalking

Botontkalking ofwel osteoporose is meestal in belangrijke mate het gevolg van tekorten aan voedingsstoffen die nodig zijn voor de vorming en het onderhoud van sterke botten. Daarom kan deze ziekte in het algemeen heel goed met voedingsmaatregelen worden bestreden. 

Hoe voorkom je botontkalking?

Voor de gezondheid van de botten is op de eerste plaats een gezonde maaltijdenvoeding en suppletie van tenminste een goed multipreparaat en 1 gram vitamine C per dag nodig. Als extra maatregel is een calcium/magnesiumsupplement aan te raden. Let er wél op dat beide mineralen in organisch gebonden vorm aanwezig zijn.

Bij veel mensen, zowel mannen als vrouwen, treedt in de loop van het leven botontkalking op. Dit proces doet zich vooral vaak voor bij vrouwen in en na de overgang. Dat komt omdat dan door hormonale veranderingen in het lichaam extra veel nodig is van bepaalde voedingsstoffen die ook voor de botten nodig zijn. Als deze stoffen dan slechts beperkt via de voeding beschikbaar komen worden ze in veel gevallen onttrokken aan de botten.

Wat moet je slikken om botontkalking te voorkomen?

Tot de stoffen die voor de instandhouding van gezonde botten nodig zijn behoren onder meer vitamine K, mangaan, magnesium en calcium.

Vitamine K en mangaan zijn nodig voor de vormstructuur ofwel matrix waarbinnen de botvorming plaatsvindt.

Calcium en magnesium zijn de voornaamste bouwstoffen voor de botten. Het belang van calcium wordt thans wel erkend, maar dat naast calcium ook magnesium onontbeerlijk is krijgt nog te weinig aandacht. Magnesium is vooral nodig in verband met de sterkte van de botten. Bovendien kan bij een tekort aan magnesium ook de beschikbare calcium niet volledig voor de botvorming worden gebruikt.

Beweging: het beste "medicijn" tegen botontkalking

Overigens is voor het behoud van sterke botten behalve een goede nutriëntenvoorziening ook voldoende lichaamsbeweging heel belangrijk.